cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Journal of Teaching and Learning Physics
ISSN : 25285505     EISSN : 25803107     DOI : -
Core Subject : Science, Education,
JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics is a peer-reviewed journal on Physics Education field and intended to communicate original research and current issues on the subject. This journal is published by Departement of Physics Education Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Gunung Djati Bandung. The editors welcome scholars, researchers and practitioners of education around the world to submit scholarly articles to be published in this journal. All articles will be reviewed by experts before accepted for publication. JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics published periodically every February and August (twice a year).
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)" : 6 Documents clear
Profil Tingkat Pemahaman Konsep Fisika Gerak Lurus Dengan Model Conceptual Understanding procedures Maruf Maruf; R A Lestari
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.4534

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian true experimental design yang bertujuan untuk mengetahui tingkat pemahaman konsep fisika gerak lurus dengan menggunakan model conceptual understanding procedural. Populasi dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas X MIA SMA Muhammadiyah Limbung  yang berjumlah 60 orang yang terbagi dalam 2 kelas yaitu X MIA 1 dan X MIA 2.  Instrumen penelitian yang digunakan adalah instrumen tes pemahaman konsep fisika dalam bentuk pilihan ganda sebanyak 35 nomor yang memenuhi kriteria valid. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa profil tingkat kemampuan pemahaman konsep fisika gerak lurus peserta didik yang diajar dengan menggunakan model Conceptual Understanding Procedures (CUPs) dengan menggunakan metode eksperimen berada pada kategori sedang.
Kelayakan Mobile Learning Media pada Materi Fisika Inti dan Radioaktivitas Dandan Luhur Saraswati
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.5606

Abstract

On the subject of core physics and radioactivity audio-visual explanations are needed. Therefore, learning media are needed that can display audio visual in order to help students in learning independently. One of the learning media for mobile learning that can be used is an android application. The purpose of this study was to determine the feasibility of a physics learning media based on mobile learning on core physics and radioactivity material developed. The stages of product development are carried out based on six stages, namely concept, design, material collecting, assembly, testing, and distribution. The data collection technique used is the product evaluation questionnaire. Product evaluation questionnaires are used to assess product development by material experts and media experts. The validation test results obtained by material experts score 83.27% and media experts obtained a score of 88.15%. Based on the results of the feasibility test, physics learning media based on Android applications on the subject of core physics and radioactivity have an average value of 85.71% with a very good interpretation. So that this product can be field tested for users to get a product that is suitable for use as an alternative learning media in the classroom
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KONSEP DASAR FISIKA UNTUK MAHASISWA PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH Arif Billah
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.5582

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan produk yang berupa buku ajar fisika untuk mahasiswa PGMI/PGSD dan Pendidik IPA berbasis keterampilan berpikir tingkat tinggi. Penelitian ini berpendekatan research and development dengan desain penelitian mengikuti model 4D, yakni define, design, develop, and disseminate. Tahap define meliputi studi lapangan dan studi literatur; design meliputi penentuan sumber daya dan perancangan produk awal; develop meliputi validasi dan revisi; dan disseminate meliputi pengemasan dan sosialisasi. Hasil penelitian berupa buku ajar yang berjudul “Konsep Dasar Fisika untuk Mahasiswa PGMI/PGSD dan Pendidik IPA”. Isi buku ajar meliputi 12 bab, yakni: Besaran dan Satuan; Pengukuran; Gerak; Gaya; Usaha, Energi, dan Daya; Pesawat Sederhana; Zat dan Wujud; Suhu, Pemuaian, dan Kalor; Getaran dan Gelombang; Gelombang Bunyi; Cahaya dan Alat Optik; dan Informasi Penting terkait Konsep Dasar Fisika. Hasil validasi dari ahli materi dan media menyatakan bahwa produk akhir dari pengembangan adalah layak digunakan sebagai bahan ajar fisika untuk PGMI/PGSD dengan rerata persentase dan kriteria kelayakan isi, penyajian, Bahasa, kontekstualitas, dan kegrafikan berturut-turut sebesar: 86,08 % (sangat baik); 82,39 % (sangat baik); 87,50 % (sangat baik); 87,12 % (sangat baik); dan 90,18 % (sangat baik).
Reduksi Miskonsepsi Melalui Pembelajaran Berbasis Virtual Lab I Nyoman Try Upayogi; I Wayan Juliawan
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.5611

Abstract

Proses pembelajaran dituntut untuk menanamkan pengetahuan prosedural dan juga mengembangkan pengetahuan konseptual. Namun fakta di lapangan, khususnya kabupaten Ngada-Flores adalah keterbatasan alat-alat laboratorium di SMP yang menyebabkan siswa dan guru sulit melakukan praktikum sehingga pengembangan pengetahuan prosedural siswa tidak bisa dilakukan dengan baik. Selain pengetahuan prosedural, pengetahuan konseptual juga bermasalah terlihat dari banyaknya miskonsepsi yang terjadi pada anak dan guru-guru dalam pembelajaran khususnya Fisika SMP. Untuk mengatasi hal tersebut, perlu adanya pengembangan suatu bahan ajar berbasis simulasi interaktif PhET. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendesain bahan ajar fisika berbasis simulasi PhET yang di terapkan di SMP kelas IX Kabupaten Ngada dalam meremediasi miskonsepsi siswa, (2) mengetahui tanggapan guru dan siswa terhadap bahan ajar berbasis simulasi PhET yang di terapkan di SMP kelas IX Kabupaten Ngada. Hasil penelitian menunjukkan tingkat miskonsepsi siwa pada materi kelistrikan dan elektromagnetik paling tinggi pada menentukan besarnya energi dan daya listrik dalam kehidupan sehari-hari dan menjelaskan faktor yang mempengaruhi GGL induksi. Penggunaan bahan ajar berbasis PhET terbukti mampu meremediasi miskonsepsi siswa. Besar remediasi miskonsepsi siswa adalah SMPN A sebesar 33%, SMPN B sebesar 41%, SMPN C sebesar 51%, dan SMPN D sebesar 38%.
Peningkatan Keterampilan Generik Sains pada Materi Tata Surya melalui Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Solar System Scope untuk Siswa SMP Ika Mustika Sari; Syifa Fauzi Ahmad; Amsor Amsor
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.4294

Abstract

In order to survive and improve self quality in higher levels of education and work, generic science skills are needed. Generic science skill is the skill that can be grown from science learning as a provision to pursue careers in a broader field. In this day and age, many things can be done by using devices, including physics learning. This study aims to find out the differences of generic science skills improvement between a class that apply solar system learning with a scientific approach assisted by Solar System Scope with a class that do not use Solar System Scope. The method used in this study was quasi-experiment with the control group pretest-posttest design. The sample consisted of 31 experimental class students and 31 control class students in the junior high school in Bandung. Both classes were given the multiple choice test. The results of data analysis showed an improvement in both classes with N-gain 45.9% in the experimental class and 22.8% in the control class. The conclusion of this study can be showed by Mann Whitney hypothesis test which produces z = -3.60. It shows that there is a significant differences of generic science skills improvement between both classes after the implementation of solar system learning assisted by Solar System Scope.
Cover, Introduction, Table of Contents Journal Manager
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 4, No 2 (2019): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2019)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v4i2.13248

Abstract

Page 1 of 1 | Total Record : 6